Co zamiast "brawo!" "pięknie!" "jesteś super!"?
Chcemy, by nasze dzieci były w przyszłości pewne siebie? By polegały na sobie, a nie były uzależnione od innych i od tego, co inni powiedzą na ich temat?
Tak, chcemy! Warto więc słowa pochwały np. "ale ładnie Asiu!", " świetnie Basiu!", "bardzo ładnie Tomku", "jesteś mądry Krzysiu", "jesteś grzeczna Kasiu" itp. zastąpić takimi zwrotami, które:
- sprawią, że dziecko poczuje, że osiągnęło coś dzięki własnej pracy np. "włożyłeś w ten rysunek dużo pracy", "dokładnie zakolorowałeś obrazek", "poświęciłeś dużo czasu i wysiłku w tę budowlę" (zaznaczajmy wysiłek, jaki włożyło dziecko w pracę, nie efekt końcowy; podkreślajmy konkrety "użyłaś wielu kolorów", a nie uogólniajmy "bardzo ładny rysunek");
- sprawią, że dziecko będzie się odwoływało do wewnętrzego autorytetu i nie będzie nieustannie myślało co inni pomyślą lub powiedzą "o mnie": pytajmy dziecko: "co myślisz o swojej pracy/budowli/rysunku?", "co ci się najbardziej podoba w twojej pracy?";
- stymulują do działania, a nie wyrażają ocenę osoby; unikajmy etykiet: jesteś mądry, jesteś grzeczny, jesteś szybki; jeśli chcemy ocenić, to oceńmy zachowanie, a nie osobę, czyli mówmy: "szybko znalazłeś rozwiązanie", "mądrze wywnioskowałeś", " wiedziałeś jak się zachować w tej trudnej sytuacji" itd.