Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na październik
Czego Malinki nauczą się w październiku?
Tydzień 1: Jesień w sadzie.
Tydzień 2: Jesień w ogrodzie.
Tydzień 3: Jesienny krajobraz.
Tydzień 4: Deszczowa pogoda.
Umiejętności dziecka:
- Poznanie nazw niektórych owoców dojrzewających jesienią
- Poznawanie nazw niektórych drzew owocowych
- Rozwijanie umiejętności klasyfikacji
- Kształtowanie umiejętności odwzorowywania
- Poznanie zwyczajów życia jeżów
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- Wyrabianie postawy szacunku do osób pracujących w sadownictwie
- Wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin
- Rozwijanie słuchu fonematycznego
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- Umiejętności przeliczania, tworzenia zbiorów
- Rozwijanie świadomości ciała i jego położenia w przestrzeni
- Rozumienia pojęcia „wstyd”
- Sensoryczne poznawanie liści
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych
- Uczestniczenie w zabawach badawczych
- Kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej
- Rozumienie pojęcia „troska”
- Doskonalenie umiejętności wyrażania troski o ludzi i rośliny
- Rozwijanie empatii , uczenie się udzielania wsparcia emocjonalnego
- Rozpoznawanie i układanie litery A, a
- Poznanie kształtu litery I, i, rozpoznawanie jej
- Wprowadzenie litery E, e
- Przygotowanie do umiejętności czytania i pisania
- Rozwijanie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego
- Rozwijanie analizy sylabowej
- Określenie głoski w nagłosie
- Rozpoznawanie jadalnych części roślin
- Odróżnianie roślin, które rosną pod ziemią, a które nad ziemią
- Umiejętność formułowania hipotez
- Poznawanie niektórych warzyw i ich właściwości
- Rozpoznawanie i podawanie nazw części warzyw: skórki, pestek, miąższu
- Wie, że ruch na świeżym powietrzu sprzyja zdrowiu
- Odróżnianie środowiska parku i lasu
- Rozwijanie logicznego myślenia
- Doskonalenie percepcji słuchowej
- Rozwianie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt
- Rozwijanie umiejętności pracy w parach, oraz współpracy
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Rozpoznawanie cyfry 2 i 3
- Określenie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby
- Utrwalenie informacji o skarbach jesieni
- Przypomnienie wiedzy o zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią
- Rozwijanie umiejętności określania emocji
- Poznanie niektórych właściwości wody
- Utrwalenie wiedzy o tym skąd biorą się kałuże
- Utrwalenie informacji i deszczowej, jesiennej pogodzie
- Utrwalenie zasad bezpieczeństwa
- Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z wygraną i porażką podczas gier zespołowych
Wiersz: „Pomidor” J. Brzechwa
Pan pomidor wlazł na tyczkę
I przedrzeźnia ogrodniczkę
Jak pan może Panie pomidorze?
Oburzyło to fasolkę:
A ja Panu nie pozwolę!
Jak Pan może ,
Panie pomidorze?
Groch zzieleniał aż ze złości:
Że też nie wstyd jest waszmości!
Jak Pan może Panie pomidorze?
Rzepa także go zagadnie:
Fe! Niedobrze! Fe nieładnie!
Jak Pan może Pnie pomidorze!
Rozgniewały się warzywa:
Pan już trochę nadużywa.
Jak Pan może Panie pomidorze
Pan pomidor zawstydzony,
Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swojej tyczki
Do koszyczka ogrodniczki.